Háborús repülőtér Vis szigeten
A Horvátországba utazóknak nem ismeretlen a Splittől kb. 50 km-re, az Adriai-tengerben lévő Vis sziget. Nyaranta szállodák és strandok tucatjai várják a pihenni vágyókat, de kevesen tudják, hogy az opol és a plavac vörösbort, vagy a vugava fehérbort adó szőlőtőkék helyén a második világháború idején katonai repülőtér volt.
Ideális kiindulópont
A második világháború alatt Vis a többi dalmát szigethez hasonlóan a szegénység, az olasz megszállás, az elnyomás nehéz napjait, a partizánmozgalom megszületését és a német partraszállás napi veszélyét élte át.
Néhány dalmát szigetet a németeknek soha nem sikerült elfoglalniuk, ezek közé tartozott Vis szigete is, ami az egyetlen kapcsolatot jelentette a dél-olaszországi szövetségesek és a szárazföldi partizán erők között. Ideális kiindulópont volt számos támadó akcióhoz a környező megszállt szigeteken egyebek mellett a Brit Könnyű Tengerparti Erők (Királyi Haditengerészet Parti Erők) hadműveleteihez, amiket motoros torpedócsónakokkal és motoros ágyús csónakokkal hajtottak végre.
Jól felszerelt katonai repülőtér létesült
1944-ben az amerikai hadsereg repülőteret épített a szőlőültetvények között Plisko Poljén 1 km hosszú pályával. Jól felszerelt, a térségben az egyetlen meteorológiai állomással és navigációs eszközökkel rendelkező repülőtér volt. Kettős szerepet töltött be: a megszállt európai célpontokról visszafelé tartó, megsérült amerikai bombázók kényszerleszállására, és a brit vadászbombázók támadó hadműveleteinek bázisaként szolgált. Ideális logisztikai alapot biztosított a déli bázisokra Olaszországba tartó szövetségesek megsérült bombázóinak leszállásához. A szövetséges nehézbombázók, a B-17-es „repülő erődök” és a Liberátorok főként üzemanyagfelvételre használták.
A háború utolsó hónapjaiban a Bell P-39 Airacobra és Spitfire V. vadászbombázókkal felfegyverzett szövetséges légierő olasz osztagainak bázisa volt. Innen indították támadásaikat földi célpontok ellen Bosznia-Hercegovina területén.
A repülőtérnek köszönhetően 218 harci gép és több mint ezer pilóta menekült meg. Jelentős szerepet játszott a szövetséges bombázók megmentésében, amik a sérüléseik miatt a tengerben végezték volna. A repülőtér sok pilótának az utolsó reménye volt, de voltak, akik már nem érték el a szigetet. Erről a Vis környékén fellelt roncsok tanúskodnak. Ma is ott fekszik 60 méter mélyen egy lelőtt Liberator a tenger mélyén. Működése alatt összesen 1936 szövetséges repülőgép használta.
A szőlőtőkék a pálya teljes hosszában
A második világháború végén a repülőtér beszüntette a működését, a szövetségesek 1945 májusában néhány napon belül elhagyták Vis szigetét, és magukkal vitték szinte az összes használható felszerelést és járművet. Nagyszámú sérült repülőgéproncsot és hatalmas mennyiségű perforált acéllemezt hagytak hátra, amivel a kifutópályát burkolták. Az újonnan létrehozott jugoszláv hadsereg számára a repülőtérnek nem volt jelentősége.
1960-ban az acélburkolatot eltávolították, a pálya teljes hosszát újra szőlőtőkékkel ültették be, visszaadva ezzel a terület eredeti funkcióját.
Ha a repülőtérre nem is volt szüksége, de stratégiai helyzetéből adódóan a jugoszláv hadseregnek a sziget nagyon is fontos volt. Újra megerősítették, több mint 30 katonai létesítményt építettek, a sziget ezért 1989-ig zárva volt a külföldiek elől. A jugoszláv hadsereg 1992-ben hagyta el.
Az 1992-95-ös délszláv háború után többször felmerült, hogy repülőteret nyissanak Vis szigeten, elkészültek a tervek is, de nagyon sok ellenzője van, akik nem szívesen látnának ennyi betont a szőlők helyett.
Emlékoszlopok
Ma a háború napjaira a Veli és Plisko polje tágabb térségében, valamint a Vis-Komiža út mentén több helyen 1944-es évszámmal ellátott kőmonolitok emlékeztetnek, és a repülőtéren a pálya helyzetét pontosan jelölő betonoszlopok, ami ma már nagyban megkönnyíti annak a dolgát, aki a magasból szeretné szemlélni az egykori repülőtér helyét.
A repülőtérre emlékezve viseli az Aerodrom nevet a szigeten egy borbár, emlékeztetve az arra járókat, hogy a visi katonai repülőtér fontos és jelentős szerepet játszott a sziget német támadással szembeni védelmének kritikus pillanataiban.
forrás: vojnapovijest, vis-info.blogspot.com