Észak-Macedónia,  EX-YU,  Repülős

A Palair macedón légitársaság 1993-as katasztrófája

1993. március 5-én a szkopjei repülőtéren a felszállás után néhány másodperccel lezuhant a Palair Macedonian 301-es Szkopje-Zürich menetrendszerinti járata. A repülőgép egy Fokker 100-as volt, a lajstromjele PH-KXL.

A repülőgép 1993. január 27-én került a Palairhez, új volt, összesen 188 repülési óra volt benne. A holland Aircraft Financing and Trading (AFT) adta bérbe, ők biztosították a kapitányokat, míg a másodpilótákat és a légiutaskísérőket a Palair.

A repülőgép 1993. január 27-én került a Palairhez

A szerencsétlenül járt járat fedélzeten 92 utas és ötfős személyzet tartózkodott, a balesetben 79 utas és a személyzet négy tagja vesztette életét. Az utasok többsége koszovói volt, akik Svájcba mentek dolgozni. Azidáig az volt Macedónia legsúlyosabb, a Fokker 100-as repülőgéptípus második legsúlyosabb balesete.

A törzs három részre szakadt, a repülőgép azonnal felrobbant és kigyulladt.

A járat helyi idő szerint 11:11-kor kapta meg a felszállási engedélyt. Enyhén havazott, de a földi személyzet és a műszaki szolgálat mérnöke úgy ítélték meg, hogy nincs szükség jégtelenítésre, mert  a hó mennyisége „ártalmatlan”. A személyzet elmulasztotta azt a kötelező eljárást, hogy az egyik pilótának el kell végeznie a repülőgép külső átvizsgálását. Ezt rábízták a repülőtéri mérnökre, akit nagy tapasztalattal rendelkezőnek tartottak, és elfogadták, amit mond, vagyis hogy nincs szükség jégtelenítésre. Később a baleset után az időjárási adatok elemzése azonban azt mutatta, hogy a repülőgépet jégteleníteni kellett volna.

Alig két másodperccel a 34-es pályáról való felszállás után a gép erősen remegni kezdett, kb. 15 méteres magasságon 270 kilométer/óra sebességgel erősen balra, majd jobbra dőlt 50, illetve 55 fokos szögben. A pilóták próbáltak korrigálni, de a repülőgép jobb szárnya 90 fokos szögben a pálya végén hozzáért a földhöz mielőtt a futómű földetért volna, a törzs három részre szakadt, a repülőgép azonnal felrobbant és kigyulladt.

A balesetben 79 utas és a személyzet négy tagja vesztette életét.

A balesetről az első jelzést egy ENSZ békefenntartó küldte, aki hallotta a robbanást, és azonnal a baleset helyszínére ment, ahol hét túlélőt kimentett. A mentésben norvég, svéd és finn békefenntartók is részt vettek.

A baleset okaként a kivizsgálók megállapították, hogy a meredek jobb parton a talajjal való ütközést röviddel az elemelkedés után a szárnyak eljegesedése miatt az irányíthatóság elvesztése okozta. Megemlítették a jegesedés kezelésére vonatkozó eljárás be nem tartását is.  

A mentésben norvég, svéd és finn békefenntartók is részt vettek.

Jugoszlávia felbomlása után az 1990-es évek elején a Független Macedón Köztársaság megalakulásakor létrejött a Palair macedón nemzeti légitársaság egy, a Balkán Bulgarian Airlines-tól bérelt Tupoljev 154-es típusú repülőgéppel. Később egy Fokker 28-as és egy Fokker 100-as típusú gép bérlésével bővítették a flottát.  Az ENSZ szankciók feloldása után 1996-ban a JAT jugoszláv légitársaság ismét elkezdett repülni, emiatt a Palairnek drasztikusan lecsökkent az utasszáma, 1996. szeptemberben a társaság megszűnt.  

fotók: slobodna bosna