Padlóra küldik a Croatia Airlinest?
A Ryanair bejelentette, hogy két repülőgéppel új bázist nyit Zágrábban, ezzel egyidejűleg 36 járat nyitását 12 útvonalon: Brüsszel, Párizs, Dortmund, Frankfurt, Karlsruhe, Memmingen, Milánó, Podgorica, Róma, Oslo, Göteborg és London. Zágrábon kívül még egy bázis lesz Horvátországban, Zadarban, ami szezonálisan fog működni, ezen kívül a nyári menetrendi időszakban repülnek Dubrovnikba, Splitbe és Pulába.
A Ryanair által Zágrábból meghirdetett 12 útvonal közül a Croatia Airlines már nyolcon repül, és néhány más légitársaság is, például az Air France Párizsba. Csak Göteborg, Podgorica, Karlsruhe és Dortmund új.
Az ír low cost légitársaság minden bizonnyal megrendíti a horvát légiközlekedési piac jelenlegi viszonylagos békéjét, és az sem kétséges, hogy a legnagyobb csapást a Croatia Airlines fogja elszenvedni és ennek csak egyik oka, hogy a Ryanair rányit nyolc desztinációjára.
A horvát nemzeti légitársaság első reakciója az volt, hogy örömmel fogadja a versenyt és nem számít komoly forgalomcsökkenésre, mivel a két fuvarozó eltérő szolgáltatási modellel rendelkezik, utóbb azonban erőteljes kifogást emelt azért, hogy a repülőtér jelentősen különböző feltételeket szab a Croatia és a Ryanair számára. A Ryanair ugyanis a Franjo Tudjman repülőtértől jelentős ösztönzést kapott.
A zágrábi repülőtér volt az egyetlen Horvátországban, ami veszteségesen működött 2019-ben, a korona előtti évben, a forgalom pandémiás csökkenése az összes többinél jobban érintette. Utasszáma kevesebb, mint 27 százalékra csökkent, nagyon jelentős az interkontinentális utasok elmaradása miatti vesztesége.
Légiközlekedési szakértők szerint a repülőteret üzemeltető francia konzorcium kissé pánikszerűen viselkedik a Ryanairrel kapcsolatban, miután a feltételekben évek óta nem tudtak megegyezni, most pedig hirtelen mégis. Sokan gondolják, hogy beáldozzák a Croatia Airlinest a zágrábi repülőtéren, hogy magukat mentsék.
A koncessziós megállapodás záradéka szerint, ha a Croatia csődbe megy, vagy csökkenti a járatok számát, a koncesszió jogosultjának jogában áll elhalasztani a díj megfizetését, és ha a légitársaság nem fizeti ki a számlákat, akkor joga van egymillió euró kártalanításra a horvát állami költségvetésből.
A koncessziós megállapodás eredetileg előírja, hogy a megállapodás végrehajtását a Projektmenedzsment egység (PMU) ellenőrzi, amelyben az állami kézben lévő zágrábi repülőtér is képviselteti magát, és amiben magasan képzett szakemberek vannak. A gyakorlatban azonban a koncesszió jogosultja minden követelését közvetlenül a politikusokkal oldja meg, kihagyva a PMU-t. Az állam az adófizetők pénzét önti a légitársaság fenntartásába, és ennek a pénznek egy része a külföldi koncessziós tulajdonoshoz kerül. Így alakul át a közpénz magánvagyonná. A politikusok szemet hunynak az állami vagyon átminősülésén, mert szerintük ezt felülírja az ország azon érdeke, hogy megnyitja piacát a low cost társaságok előtt, amivel olyan utasokat is elérnek, akik egyébként talán nem utaznának Horvátországba.
Az említett záradék miatt a repülőteret egyáltalán nem érdekli, hogy mi lesz a Croatia Airlines sorsa, őket veszteség nem éri. Az ír légitársaságnak a Croatia Airlines szerint ingyenes leszállást kínáltak a Franjo Tudjman repülőtéren és 80 százalékos kedvezményt az utasonként fizetendő taxból. A nemzetközi utasok után a tax 17,5 euró, a Ryanair júniustól induló járatain utasonként csak 3,5 eurót fizetne, míg a Croatia továbbra is 17,5 eurót. A Croatia folytatni akarja a tárgyalásokat a szolgáltatási feltételek összehangolásáról, és tekintettel arra, hogy a zágrábi repülőtéren a legnagyobb fuvarozó, a Ryanairnek kínált feltételeknél kedvezőbb megállapodásra számítanak.
A légiközlekedési piacon nem ritkaság, hogy egy-egy repülőtér jelentős, gyakran erőn felüli kedvezményeket kínál a low cost légitársaságoknak, amit azok maximálisan kihasználnak, majd a kedvezmények letelte után összepakolnak és elmennek. Így volt ez az EasyJet esetében is, aki 2011-ben érkezett Zágrábba, majd miután minden kedvezményt kihasznált, elment. A Ryanairnek kínált jelenlegi ösztönzők öt évig tarthatnak, ezért légiközlekedésben jártas szakírók szerint alaposan át kellene gondolni, hogy kiből proftálhatnak hosszútávon, a Croatia Airlinesból vagy a Ryanairből.
fotók: Reuters, Zagreb Airport