Egyéb,  EX-YU,  Repülős,  Szerbia

A szerb kormány felszólítja a VINCI-t, hogy “tegyen valamit”

A belgrádi Nikola Tesla repülőtér üzemeltetője, a VINCI Airports az utóbbi hetek problémái miatt arra indította a szerb kormányt, hogy felszólítsa: „tegyen már valamit!”, és ennek érdekében tárgyalást kezdeményez a repülőtér francia vezetésével.

Az elmúlt hetekben sorozatos járatkésések voltak a számítógépes szoftverrel, egyebek mellett a check-in szoftverrel kapcsolatos technikai gondok miatt. Szinte minden második nap volt szoftverleállás. Járattörlésre nem került sor, de jelentős késéseket generált, leginkább az Air Serbia járatainál.  

A késések leginkább az Air Serbia járatait érintették.

A közlekedési miniszter úgy nyilatkozott, hogy „a repülőtér koncessziós jogosultjának össze kell szednie magát, és ilyen esetekben tartalék megoldást kell biztosítania. Többször kértünk magyarázatot a VINCI-től az ügyben. A közelmúltban felmerülő problémák elfogadhatatlanok, mivel a VINCI a koncessziós szerződés értelmében köteles működtetni egy tartalék rendszert.”

A tárgyalás kezdeményezésére nem csak a közelmúlt, hanem az előző időszak, előző évek számos problémája késztette a szerb kormányt. A szoftverproblémák – amit időközben a repülőtér tájékoztatása szerint orvosoltak – a korábbi problémák sorát követte.

A VINCI-t gyakran kritizálják földi kiszolgálási tevékenysége miatt, a nyári gyakori késések miatt, hogy nem készült fel a várható megnövekedett forgalomra. Gyakori a panasz a poggyászkezeléssel kapcsolatban. Idén januári 21-én az induló és érkező utasok összekeveredése miatt ki kellett üríteni a terminált. Emiatt több mint három órára teljesen leállították az üzemelést, tizenhét járat jelentős késéssel tudott elmenni, nyolc járatot töröltek.

A VINCI további másfél évvel meghosszabbította a koncessziós szerződést.

2024. januárban a Szerbiai Polgári Légiközlekedési Igazgatóság vizsgálatot indított a havazás és a fagypont körüli hőmérséklet okozta késések és fennakadások miatt. Közleményükben a helyzet helytelen kezelésével vádolták a VINCI-t. A rendelkezésükre álló adatok alapján úgy értékelték, hogy a VINCI nem tett meg minden intézkedést, ami az adott időjárási viszonyok között biztosítja a forgalom zavartalan lebonyolítását és ez jelentős fennakadásokhoz, gyakori késésekhez vezetett.

A VINCI 2018-ban nyerte el 25 évre a Nikola Tesla repülőtér koncesszióját. A francia cég a zürichi repülőteret és a dél-koreai Incheon International Corporationt győzte le 501 millió eurós ajánlatával. Kötelezettséget vállalt 732 millió euró értékben a repülőtér infrastruktúrájának bővítésére és egy új pálya építésére. 2024 elején a VINCI további másfél évvel meghosszabbította a koncessziós szerződést a koronavírus-járvány miatti vis maior kompenzáció részeként.