A szarajevói repülőtér és a XIV. téli olimpia
A szarajevói téli olimpiára érkező sportolók, vendégek fogadása, elhelyezése hatalmas feladatot rótt a szervezőkre. Az nyilvánvaló volt, hogy a repülőtér meglévő kapacitása képtelen lesz ellátni a játékokra érkező forgalmat, ezért megindult a vita, hogy a meglévőt kell-e bővíteni, vagy új helyre, Sokolacba áthelyezni az egészet. Annyira az utolsó pillanatban döntöttek a bővítésről, hogy a repülőtéri munkák az olimpiához kapcsolódó többi projekthez képest legutoljára, csupán egy évvel a megnyitó előtt kezdődtek el.
A repülőtér bővítése
Ez alatt az idő alatt elkészült a 2600 méterre hosszabbított pálya, párhuzamos gurulóutakat építettek, műszeres leszállító rendszert telepítettek, új utasterminál és torony épült. Az új repülőtér 1984. januárban nyílt meg, felszereltségével akkor a világ legmodernebb repülőterei közé tartozott.
A szervezőknek az időjárás kiszámíthatatlansága okozta a legnagyobb fejtörést, ami a téli hónapokban a hatalmas hegyek között fekvő szarajevói repülőtéren nem volt ritka. A fejfájást súlyosbította, hogy néhány nappal a játékok megnyitása előtt egy hóvihar lehetetlenné tette a legfontosabb jugoszláviai repülőterek működését. Dubrovnik, Split, Mostar, Zágráb és Belgrád volt az alternatív repülőtér arra az esetre, ha a szarajevóit bármilyen okból be kell zárni. Szerencsére azonban, ahogy a havazás is megindult február 7-én éjszaka, az időjárás is alkalmassá vált a repülőgépek fogadására.
Óriásgépek érkezése
Február 5. és február 20. között összesen 630 repülőgép szállt le vagy fel, 581 charter, 49 menetrendszerinti járat. Egyes napokon 50 és 70 között volt a repülőgépmozgás. Jelentős nap volt január 31-e, amikor először szállt le a JAT DC-10-es repülőgépe Szarajevóban 280 utassal a fedélzetén. A járat Torontóból érkezett. A jugoszláv légitársaság a játékok ideje alatt hét charter járatot üzemeltetett DC-10-es típussal az Egyesült Államokból.
A repülőtéri kiszolgáló csapat munkáját belgrádi és zágrábi kollégák is segítették. Szükség is volt rájuk, hiszen a játékok kezdete előtti időszakban a repülőtér legfeljebb napi 32 repülőgépet kezelt, az olimpiai két hetében pedig nem volt ritka egyidőben két DC-8-as charter érkezése Kanadából a JAT New-York-i DC-10-es járata mellett.
Az olimpiai hivatalos fuvarozója
Az olimpia hivatalos fuvarozója a jugoszláv légitársaság volt. A belgrádi kiképző központ szimulátorában kifejezetten a rossz látási viszonyok közötti leszállásra tréningezték a személyzeteket. Ezeken a szimulátor gyakorlásokon a légitársaság DC-9-es, DC-10-es és Boeing 737-es típusának kijelölt személyzetei vettek részt.
A játékok idejére minden nemzetközi járatot teljesítő DC-9-es és B727-es repülőgépen bevezették az Adria osztályt, az utasoknak a szarajevói repülőtérre és onnan történő szállítására harminc vadonatúj JAT “Sanos 15” buszt küldtek Belgrádból.
Belgrádból naponta két járat közlekedett Szarajevóba, egy Cessna 340-es pedig a repülőtéren állomásozott légitaxi szolgáltatására. A JAT emellett teljesített egy egyedülálló olimpiai repülést is. Egy Boeing 727-ese vitte az olimpiai lángot Athénból Dubrovnikba.
A hivatalos nemzetközi fuvarozó
Az olimpia hivatalos nemzetközi fuvarozója, a Pan Am napi járatokat üzemeltetett New York-Frankfurt-Szarajevó útvonalon. Minden este egy Pan Am Boeing 747-es indult JFK-ről Frankfurtba, ahonnan ugyancsak a Pan Am Boeing 737-200-as gépei vitték tovább az utasokat az olimpiai városba. A Pan Amnak három charter járata is közlekedett az Egyesült Államokból. A Lockheed L-1011 Tristar Clipper típusú repülőgép először szállt le jugoszláviai repülőtéren.
Az amerikai légitársaság összesen 1700 utast szállított Szarajevóba és 1900 utast Szarajevóból. Jegyirodát nyitott a Holiday Inn szállodában, és műszaki bázist működtetett a repülőtéren.
A repülőtér remekül teljesített az olimpia utolsó három napján, hiszen minden utas, aki a játékok kezdete előtti napokban érkezett, szó szerint három nap alatt hagyta el a várost. A játékok utolsó napján több mint 220 tonna poggyászt és mintegy 14 000 utast kezeltek. A járatok késés nélkül indultak.
Az olimpia idején 46 710 utas érkezett légi úton Szarajevóba, emellett számos hivatalos résztvevő, látogató és néző menetrendszerinti járatokkal repült Zágrábba és Belgrádba, ahonnan a JAT belföldi járataival érkezett meg.
Jugoszlávia teljes légiközlekedési ágazata, a szarajevói repülőtér, a JAT kiváló minősítést kapott az olimpiával kapcsolatos összes művelet eredményes lebonyolításáért.
forrás: ex-yu aviation