Egyéb,  Repülős

Rekordkereslet pilóták, szerelők és légiutaskísérők iránt

Júniusban a Le Bourget repülőtéren tartott Air Show-n a kanadai CAE (Canadian Aviation Electronics) cég bemutatta kutatását, előrejelzését a repülési ágazat munkaerő szükségleteiről a következő 10 évben. Kutatásuk szerint szerte a világban 1,3 millió új szakemberre lesz szükség az elkövetkező évtizedben.

A kereslet számokban

A kereskedelmi repülésben 1,18 millió szakemberre: 252 000 pilótára, 328 000 fő műszaki személyzetre – repülőgépszerelő, repülőmérnök, 599 000 légiutaskísérőre.

Szerte a világban 1,3 millió új szakemberre lesz szükség

A business repülésben 106 000 szakemberre: 32 000 pilótára, 74.000 fő műszaki személyzetre.

A IATA (International Air Transport Association) adatai szerint a globális kereskedelmi repülési ágazatban a koronajárvány idején 4,8 millió munkahely szűnt meg. Ez a 2019-es világjárvány előtti időszakhoz képest az alkalmazottak 43%-ának elvesztését jelenti. Az iparág legnagyobb vesztesei a légitársaságok és a repülőterek voltak.

A koronavírus kapcsán két dolog világossá vált: a légiközlekedés már nem olyan vitathatatlanul vonzó a fiatalok számára, de még ha az is lenne, az iparág tervezett növekedési üteme túl gyors a meglévő kapacitáshoz képest.

A megnövekedett kereslet okai  

A pilóták iránti megnövekedett kereslet egyik oka a kötelező nyugdíjazások, a korengedményes nyugdíjazások, a koronavírus járvány alatti megszorítások miatti szakmaelhagyás és a már említett szédítő forgalomnövekedés. Az új pilóták iparba való belépésének hagyományos módjai – a légierőtől átkerülők, az önköltséges civilek átképzése – már nem hoznak elegendő létszámot.

„Mivel a kereskedelmi repülés közeledik a teljes felépüléshez, és az üzleti repülés meghaladja a világjárvány előtti szintet, a CAE repülési tehetség-előrejelzése azt mutatja, hogy a kereslet tovább fog növekedni. Az iparágnak össze kell fognia, és kreatív módszereket kell találnia a magasan képzett személyzet állandó kínálatának biztosítására a következő 10 évre és még tovább” – mondta Nick Leontidis, a CAE polgári repülési csoportjának elnöke.

Szintén nincs elég repülőgépszerelő. Az iparág ezen szegmensének legnagyobb problémája a személyzet életkora. Míg az újabb repülőgépek a korábbiakhoz képest kevesebb karbantartást igényelnek, számuk növekedése elegendő munkát ígér ennek a területnek is.

A munkaerő elöregedése  

A CAE tájékoztatója az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos adatokon keresztül szemléltette a munkaerő elöregedését, hangsúlyozva, hogy az ottani helyzet nagyban hasonlít Európához.  

2030-ra az 1946 és 1964 között született amerikai munkaerő, amely a lakosság 40%-át teszi ki, teljesíti a nyugdíjazás feltételeit. Ma Amerikában a pilóták 38%-a, a légiutaskísérők 34%-a 50 év feletti. A repülőgépszerelők több mint fele 40 év feletti. Az FAA (Federal Aviation Administration) adatai azt mutatják, hogy a következő 10 évben több mint 45 000 kereskedelmi pilóta fog nyugdíjba menni az országban. Ez az amerikai kereskedelmi pilóták 27%-a.

A nyugdíjba vonuló pilóták pótlására 99 000 új repülőgépvezetőre lesz szükség

Hasonló a helyzet a világ többi részén is. A következő 10 évben a nyugdíjba vonuló pilóták pótlására 99 000 új repülőgépvezetőre lesz szükség világszerte. Ugyanebben az időszakban a további 153 000 pilótára az iparág előrejelzett növekedése miatt lesz szükség.

A flották növekedése a következő évtizedben  

A CAE cég előrejelzései a repülőgépek számának növekedési ütemét is bemutatták. A következő 10 évben a polgári kereskedelmi repülőgépek flottája 30%-kal fog nőni. A legnagyobb növekedés a keskenytörzsű repülőgépek iránti lesz, ami 2032-re a teljes flotta 64%-át teszi ki, szemben a 2022-es 58%-kal.

Az üzleti repülőgépek globális flottája 18%-kal fog nőni 2032-ig. Ebben a kategóriában a legtöbb repülőgép nagyobb hatótávolságú business jet lesz.

Befektetés a növekedésbe

A világjárvány után a leggyorsabb fellendülést a low cost légitársaságok érték el. Részben agilisabb üzleti modelljüknek köszönhetően, részben annak, hogy gyakran teljesen homogén flottával rendelkeznek, emellett náluk az utasok leginkább a rövidebb úticélokat keresik.

2023-ban az iparág új problémákkal néz szembe. Ukrajnai háború, infláció, munkaerőhiány. A légitársaságok és a repülőterek befektetnek a növekedésbe, aminek a IATA szerint ötször magasabbnak kellene lenni, hogy a fejlődést követni tudják.

Mert az nyilvánvaló, hogy a világgazdaság nem nélkülözheti a légiforgalmat.

forrás: CAE, TagnoSix

fotók: CAE