Szarajevóban nyit bázist a Wizz Air
Május 20-án nyitja meg 41. bázisát a Wizz Air. Egy Airbus A320-as repülőgép telepítésével kilenc új útvonal beindítását tervezik Szarajevóból. A diszkont légitársaság a boszniai piacon a legnagyobb fuvarozó, de eddig főként Tuzlára összpontosított. 2013. májusban kezdtek el repülni Tuzla és Malmö között, a légitársaság első, és jelenleg egyetlen szarajevói járata 2017. áprilisban indult Budapestre. Az új bázisnyitással szinte egyidőben a légitársaság bezárja a tavaly év végén nyitott két norvégiai bázisának egyikét, a trondheimit.
A kilenc új útvonal Szarajevóból: Brüsszel Charleroi, Koppenhága, Dortmund, Eindhoven, Basel Mulhouse Freiburg, Göteborg, London Luton, Memmingen, és Paris Beauvais. A járatok hetente kétszer, háromszor közlekednek. 2021-ben több mint 250 000 helyet kínálnak Szarajevóból, ez a szám 2019-ben 18 540, 2020-ban 12 000 volt. A 2020/21-es téli szezonban a felkínált kapacitás 53 800 utasülés, ennek 95 százaléka tuzlai kiindulású.
Két géppel üzemeltek Tuzlából, 2018 nyarán heti 45 járatuk volt. Ezt követően a társaság csökkenteni kezdte a járatok és az útvonalak számát, idén elvetette a Tuzla-Salzburg újraindítását is. Ez a vonal tavaly nyáron indult, ám mindössze egyetlen járat után az ausztriai ideiglenes repülési tilalom miatt felfüggesztették, és a tilalom feloldása után már nem indították újra. A heti két járat eredetileg márciusban folytatódott volna, de a légitársaság most beszüntette rá a jegyértékesítést. Ezzel Salzburgból a volt jugoszláv piacokra tervezett összes járatot törölték.
A szarajevói bázis komoly versenyt jelent Tuzla számára. A Wizz Airnek számos bázisa van egymástól száz kilométerre, ami összhangban van az IndigoPartners politikájával, miszerint az utasnak legfeljebb 150 kilométer távolságra legyen repülőtér. Szarajevó és Tuzla között ugyan csak 110 km van, de a meglehetősen rossz utakon ez legalább két órát vesz igénybe, ezért kétségtelen, hogy másodikként fennmarad a tuzlai bázis is, vélik légiközlekedési elemzők.
Banja Lukáról a Ryanair üzemel, de minden bizonnyal így is elveszítik a potenciális utasok egy részét a Wizz Air új járataival. A legnagyobb vesztes Mostar lesz, pedig nagyon sokat tettek a Wizz Air megszerzéséért, de a szarajevói bázis megnyitása után ott bázis nyitásának az esélye minimális.
A Wizz Air ilyetén színrelésével a FlyBosnia elvesztette az utolsó esélyét is a talpon maradásra. Ők is tervezték a London Luton és Párizs járatokat, az utasokat viszont a jegyár miatt egészen biztosan elviszi előlük a Wizz Air, így a túlélés szinte teljesen reménytelen.
A Fly Bosnia mellett a Wizz Air bejelentett járatai erős konkurenciát jelentenek az Air Serbiának és a Croatianak is. A Londonba, Párizsba, Memmingenbe, Koppenhágába, Eindhovenbe és Brüsszelbe induló járatok a Croatiától, a dortmundi járat az Air Serbiától csábíthat el utasokat.
A várakozások szerint a szarajevói bázisra két, legfeljebb három éven belül megérkezik a második repülőgép és később esetleg egy harmadik is.
forrás: routesonline.com, Slobodna Bosna, exyouaviation.com