Szarajevói interjú Váradi Józseffel
A Klix.ba boszniai internetes portál készített interjút a Wizz Air vezérigazgatójával.
Milyen éve volt tavaly a Wizz Air-nek a járvány, a korlátozások és a lezárt határok miatt?
A Covid-19 mindenkinek, a légitársaságoknak is gondokat okozott. Egy igazi hullámvasút, nagyon nehéz időszak volt, amikor az összes piacon korlátozások voltak érvényben. A repüléseket is betiltották. Tavaly nyáron 80 százalékos kapacitással dolgoztunk, idén nyáron 100 százalékot értünk el, ami jobb, mint 2019-ben volt. Kevés légitársaság volt olyan helyzetben a világjárvány idején, hogy befektetni tudjon, de nekünk sikerült új piacokat nyitni. Tizennyolc új bázist nyitottunk, többek között Szarajevóban is. Beszereztünk 22 új repülőgépet.
Az egyik legolcsóbb légitársaság vagyunk, és az egyik leglikvidebb vállalkozásunk van. Nem kaptunk állami, sem más típusú támogatást a járvány miatt, de továbbra is nagyon erős a pénzügyi helyzetünk. Nem számít, mennyi ideig tart a világjárvány, túléljük, és a Covid-19 strukturális nyertese leszünk.
Hogyan igazította a társaságot az új körülményekhez, a személyzeteknek kellett-e bármilyen speciális képzésen részt venni és mennyire változott a repülések szervezése?
A koronavírus miatt alkalmazottaink 20 százalékát el kellett bocsátanunk, de szerencsére most visszavesszük őket. Felelősek voltunk, mindent megtettünk annak érdekében, hogy tiszteletben tartsuk az egészség megőrzéséhez szükséges intézkedéseket, de fenntartsuk a vállalkozást. Ezt a munkatársainkkal együtt, csapatként vittük végig. Most más helyzetben vagyunk, ma szinte teljesen működőképesek vagyunk, és minden pilóta, minden személyzeti tag repül.
A Wizz Air aktívan befektet a környezeti hatások csökkentésébe. Hogyan látja a repülés jövőjét? Van-e fenntartható zöld jövője a légi közlekedésnek?
Sok múlik a repülőgépeken. A hajtóművek ma szén-dioxid alapúak, de léteznek alternatívák. Tudom, hogy az ipar a hidrogént fontolgatja a hajtóműveknél, amik más hatást gyakorolnak a környezetre. Ez nem egyik napról a másikra fog megtörténni, ez inkább egy fejlesztési projekt a következő évtizedre, de optimista vagyok a tekintetben, hogy az ipar képes lesz megbirkózni ezzel, és jobb és fenntarthatóbb lesz. A Wizz Airtől azt várhatják, hogy teljes mértékben bekapcsolódik ezekbe a fejlesztésekbe, és olyan légitársaság lesz, ami mások előtt elfogadja az új technológiákat. Mi vagyunk a legfiatalabb légitársaság, és ha új technológia érkezik, biztosak lehetnek benne, hogy mi abba beleugrunk.
Melyek a legnagyobb üzleti kihívások a bosznia-hercegovinai piacon?
Azt kell mondanom, hogy Bosznia-Hercegovina jól megbirkózott a járvánnyal. A járvány idején meglehetősen ellenálló volt, még a hagyományos európai piac nagy részénél is ellenállóbb, ahol a Wizz Air működik. Szigorú kormányzati intézkedések mellett az emberek továbbra is utaztak. Sokkal többen utaztak Boszniából, mint más országokból. Úgy gondoljuk, hogy Bosznia-Hercegovina jó piac a befektetések számára. Számos lehetőség nyílik több légitársaság behozatalára az országba, új útvonalak létrehozására. Ezt a következő hónapokban fogjuk meglátni.
Már említette, hogy bázist nyitottak Szarajevóban. Miért van szükség Tuzla mellett egy szarajevói bázisra?
Már egy ideje fontolgattuk Szarajevót, nem hirtelen döntés volt. Három-négy évvel ezelőtt voltam Szarajevóban, és akkor jött a gondolat, hogy járatokat indítsunk erről a repülőtérről. Megpróbáltunk eljutni a megállapodásig, csak kellett egy kis idő, mire rájöttünk, hogy hogyan csináljuk. A járvány kezdetén kicsit nehezebben ment. Világos volt, hogy nem sok légitársaság volt abban a helyzetben, hogy visszanyerje a régi kapacitást, vagy bővítse üzleti tevékenységét. Azt mondhatom, hogy a kapacitásnövekedést a világjárvány idején sokkal jobban értékelték, mint előtte bármikor. Sikerült megállapodnunk és ennek eredményeként körülbelül két hónappal ezelőtt bázist nyitottunk Szarajevóban.
Vannak már eredmények? Jó döntés volt a szarajevói bázis megnyitása?
Úgy gondolom, hogy helyes döntés volt. Csak két hónappal ezelőtt nyitottunk, ezért még korai bármit mondani, de egyelőre jól megy. A piac nagyon jól reagált. Nagy a kereslet a Wizz Air, valamint szolgáltatásaink és útvonalaink iránt, mi pedig továbbra is vizsgáljuk, mit tudunk még tenni.
A Wizz Air folyamatos terjeszkedési stratégiáját néha agresszívnek nevezik. Mennyire fenntartható és sikeres, különösen ezekben a még bizonytalan időkben?
Mi vagyunk az egyik legsikeresebb légitársaság a világon, nekünk van az egyik legjövedelmezőbb vállalkozásunk. Stratégiánk nagyon jól működik. A piac gyökeresen változik, egyre több repülőtér szeretné a kínálatában látni a gépeinket. Szerintem a stratégia nagyon jól működik.
Bosznia-hercegovinai tartózkodása alatt több megbeszélést folytatott a szarajevói és a tuzlai repülőtér vezetőivel. Mi a véleménye a találkozókról?
Úgy gondolom, nagyon jól sikerült találkozók voltak. Azt látom, hogy az országban fejlődik a repülési és a repülőtéri rendszer, látom a beruházásokat a kapacitás növelésébe, a működés, az infrastruktúra javításába. Ez nagyon jó. A koronavírus azt is bebizonyította, hogy mennyire rugalmas lehet a piac. A mi szemszögünkből Bosznia-Hercegovina olyan piac, amelybe lehet befektetni. Ez az összes látott fejlesztéssel arra bátorít minket, hogy gondolkodjunk el azon, mit tudunk tenni a repülőgépek, az alkalmazottak, a szolgáltatások és a termékek számának növelése terén. Ezen dolgozunk, és biztos vagyok benne, hogy Bosznia-Hercegovina ennek nyertese lesz.
A gépeik elkezdtek repülni Banja Lukáról is. Terveznek-e további fejlesztéseket arról a repülőtérről?
Természetesen. Jelenleg három boszniai repülőtérről repülünk: Szarajevóból, Tuzlából és Banja Lukáról. Szarajevóból 8 ország 11 városába, Tuzlából 6 ország 15 városába és Banja Lukáról 4 ország 5 városába. Jelenleg Szarajevóban és Tuzlában van bázisunk, de elképzelhető Banja Lukában is. Egyidőben kezdtünk el üzemelni a banja lukai és a szarajevói repülőtérről, így nincs kizárva, hogy abban a városban is nyitunk bázist.
Szóval, Bosznia-Hercegovina jó piacnak bizonyult az Önök számára?
Igen, nagyon jó piac, amibe továbbra is befektetünk.