A Montenegro Airlines leállásáról
Mindig fájdalmas egy légitársaság leállításáról olvasni. December 26-án leállt Montenegro nemzeti légitársasága, a Montenegro Airlines (YM).
Az új kormány néhány nappal előtte hozta meg a döntést, hogy nem finanszírozza tovább egy olyan társaság működését, aminek egy heti üzemeléshez elengedő tartaléka sincs. A légitársaság évek óta veszteséges, bár az elmúlt két évben az üzleti veszteségek csökkentek, a flotta egységesült, beruházások történtek a vállalat új arculatának kialakításába. A pénzügyi katasztrófa közvetlen oka azonban az volt, hogy a hazai versenyvédelmi ügynökség kimondta, hogy az állam által 2012 óta nyújtott 155 millió euró támogatás törvénytelen volt.
Szerbia-Montenegró 1994-ben alapította a Montenegro Airlinest, az első járat 1997. május 7-én szállt fel. A flotta ma három Embraer-195-ös, és egy Fokker-100-as repülőgépből áll, a társaságnak kevéssel több, mint háromszáz alkalmazottja van. A gépek többsége bérelt, a cégnek gyakorlatilag nincs vagyona.
Az utolsó járaton, a Podgorica – Belgrád útvonalon Nikola Pavlićević kapitány előzőleg a légiforgalmi irányítással egyeztetve letért az útvonalról és Podgorica, Kolašin, Mojkovac, Nikšić felett egy szívet rajzolt gépével az égre.
A történtekre nem volt befolyással, hogy a Ryanair december elején kérelmet nyújtott be az Európai Bizottsághoz a Montenegro Airlines tiltott állami támogatásának vizsgálatára.
Mladen Bojanić befektetési miniszter a TV Vijestinek elmondta, hogy a kormány hat-kilenc hónapon belül új légitársaságot alapít, bár ezt annak idején, 2019. októberben az Adria Airways bezárásakor a szlovén kormány is elhatározta, de nem jártak sikerrel.
„Helyzetünk egyértelmű, új társaságra van szükségünk. Montenegró turisztikai ország, és nemzeti légitársasággal kell rendelkeznünk. Az új légitársaság neve „To Montenegro” lesz”- mondta Bojanić.
Elmondta, hogy a társaság bezárása az államnak 50 millió euróba kerül. Hozzátette: a munkavállalók az elmúlt két hónapban nem kaptak fizetést, és 2016 óta nem fizettek utánuk járulékot.
A szakszervezeteket sokkolta a leállás bejelentése, nem kevésbé az, hogy a médiából tudták meg, hogy az alkalmazottak rövidesen elveszítik a munkájukat. A kormánynak írt nyílt levélben hangot adnak többek között azon véleményüknek, hogy
“A vállalat felszámolása kiszámíthatatlan kárt okoz Montenegró egész gazdaságában, különösen az idegenforgalmi szektorban. Akkor, amikor más országok kormányai támogatják a légiközlekedést, a montenegrói kormány úgy döntött, hogy a koronavírus járvány idején hátat fordít háromszázhatvan alkalmazottnak és családjának.”
Gordana Djurovic, a Közgazdaságtudományi Kar professzora, volt miniszterelnök-helyettes és európai integrációs miniszter szerint a kormány döntése a bezárásról mind a légitársaság, mind az állampolgárok, az idegenforgalom és az egész montenegrói gazdaság számára a lehető legrosszabb. Korai volt és elsietett, a kérdést összetettsége miatt sokkal szakszerűbben és komolyabban kellene kezelni.
“A Montenegro Airlines egy igazi montenegrói márka, Montenegró nagykövete Európa és a világ égboltjain. Úgy gondolom, hogy a kormánynak szakértőkből (ügyvédek, közgazdászok, légiközlekedési szakemberek) álló csoportot kellett volna létrehozni, akiknek előírt határidőre javaslatot kellett volna készíteni a kormány számára a megoldásra, bizonyos modellek gazdasági indokoltságának elemzésével.”
A légitársaság leállítását az előző kormány is bírálta, a volt miniszterelnök komolytalanul végrehajtott akciónak minősítette, ezt gondolja Milo Đukanović elnök is. Véleménye szerint a nemzeti légitársaság bezárása helyrehozhatatlan károkat okozhat a nemzetgazdaságnak.
„Egy vállalkozás leállítása egyszerű és gyors még egy nemzeti légitársaság esetében is, de lehet nagyon kockázatos és meggondolatlan is, különösen egy olyan országban, ami GDP-jének negyedét az idegenforgalomban termeli meg. Az iparágban rejlő potenciálnak még az ötven százalékát sem használtuk ki, de nem is fogjuk tudni a turisztikai célpontok könnyű megközelítésének lehetősége nélkül. A kormányunkon kívül senki nem fog gondoskodni nemzeti, fejlesztési érdekeinkről.”
Az Air Serbia a leállás bejelentése után szinte azonnal kétszeresére növelte a montenegrói járatainak kapacitását, új járatok indítását jelentette be, és bővítette podgoricai és tivati bázisának személyzetét. Egyesek szinte hallani vélték a pezsgődurrogást. A szerb légitársaság több hónapon keresztül monopolistává válik a régió legjövedelmezőbb útvonalán két ország között.
Közben a Savana Csoport szándéknyilatkozatot nyújtott be a kormányhoz a Montenegro Airlines átvételére. A Bankar.me által ismeretett levélben az áll, hogy a Savana Group egy euróért átveszi a társaságot azzal a feltétellel, hogy az állam felé fennálló összes kötelezettséget előzetesen leírják. A Montenegro Airlines esedékes adótartozása most 15,2 millió euró. A Savana vállalja a társaság magánhitelezőivel kötött megállapodások kötelezettségét, az adósságok, valamint a vállalat jövőbeni üzleti tevékenységével összefüggő valamenyi felelősséget és kockázatot.
A Savana Group tulajdonosa Veselin Mijač montenegrói származású svéd üzletember. A cégcsoport tulajdona Montenegró egyik legnagyobb bevásárlóközpontja, a podgoricai Mall of Montenegro, az Europoint irodaház és a Ramada Hotel. Az elmúlt öt évben a Savana Holding AB több mint ötvenmillió eurót fektetett be Montenegróban.
Az optimista kormányzati nyilatkozatok ellenére új társaság alapítása a koronavírus idején meglehetősen lehetetlen küldetés lesz. A járvány miatt most korlátozott az utazás tárgyalásokra, új megállapodásokra. Ha nincs olyan ember, aki már elvégezte ezt a munkát, akkor az kilenc hónap alatt szinte lehetetlen, pedig a gyors reagálás elengedhetetlen. A Wizz Air és az Air Serbia átveszi a legfontosabb útvonalakat, a Montenegro Airlines elveszíti a kapcsolatait, a repülési frekvenciákat, amiket az új légitársaság aligha lesz képes visszaszerezni. Jelen pillanatban a szlovén történet látszik megismétlődni.
képek: motenegroairlines.com
forrás: AJB, T6