![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/stojadin_galerija5-1-1140x599.jpg)
Régi idők szimbóluma a Zastava 101, a „Stojadin”
Jugoszlávia emblematikus gépkocsija volt a Zastava 101, az országban népszerű nevén a „Stojadin”. Ötven évvel ezelőtt, 1971. április 16-án mutatták be Belgrádban az autókiállításon. A Fiat gyár egy évvel korábban adta el a 128-as modell gyártási engedélyét, és ez alapján indult be a tömegtermelés Kragujevácban, a Zastava gyárban.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/zastava-kiallitas-2.jpg)
A modell a Fiat 128-on alapul, a Zastava101 karosszériája tulajdonképpen a Fiat 128 ötajtós modellje. A hetvenes, nyolcvanas években a Zastava 101-nek több változata létezett, készültek három-, ötajtós modellek is. A legnépszerűbb az 1,3-as 75 lóerős Zastava volt.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/zastava-automobili-protest-plate-kragujevac_ls.jpg)
A milliomodik autó 1991-ben jött le a gyártósorról, az éves rekordtermelés 1979-ben volt, amikor közel kilencvenezer készült.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/zastava-kilimandzsaro-2.jpg)
A Zastava 101 különleges kaland részese volt. 1975. február 14-én öt piros „Stojadin” és tizenegy résztvevő elindult a Kragujevác-Kilimandzsáró expedícióra. A nemmindennapi út jó lehetőség volt kipróbálni az autót különleges körülmények között, és alkalom a jugoszláv autóipar legjobb modelljének népszerűsítésére. Több mint 11 000 kilométert tettek meg Görögországon, Egyiptomon, Szudánon, Kenyán, Ugandán és Tanzánián át.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/zastava-ekspedicija-kragujevac-kilimandzaro-ruta-1024x630.jpg)
Az autót harmincnyolc évig gyártották, összesen 1 045 458 darabot. Jugoszláviában nagyon népszerű volt, exportálták Németországba, Franciaországba, Nagy-Britanniába, és kisebb számban a szocialista országokba is. A kereslet a Yugo megjelenésével drasztikusan csökkent, a gyártást 2008. november 21-én leállították.
A NATO bombázások (1999.) után a kragujeváci gyárat újjáépítették, egy részét a Fiat átvette, és még megpróbálták alacsonyabb árakkal és exporttal folytatni a Zastava 101 értékesítést, de sikertelenül. Végül 2008-ban a Zastava autógyár hivatalosan leállt, a részvények több mint nyolcvan százalékának megvásárlásával a Fiat lett a többségi tulajdonos.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/zastava-csernobil_zastava.jpg)
A „Stojadin” rajongók száma több tízezerre tehető a volt Jugoszlávia minden országában. Mindenhol vannak rajongói klubok, rendszeresen tartanak összejöveteleket és nem félnek a kihívásoktól sem. A ljubljanai klub három fiatalja 2019. augusztusban három 101-essel tette meg a négyezer kilométeres utat Csernobilba.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/stojadin-zastava-101-car-3d-model-obj-mtl-fbx-stl-blend-dae-1024x576.jpg)
A klasszikus autók legnagyobb németországi értékbecslő szervezete, a classic-analytics értékelése szerint a Zastava 101-es szép állapotú példányai napjainkban 3.900 euróért cserélnek gazdát.
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/non-paper-balkan-300x160-1-75x75.jpg)
![](https://balkanimozaik.hu/wp-content/uploads/2021/04/inat-kuca-75x75.jpg)