Egyéb,  Repülős

Földre kényszerülnek az egyik legnagyobb orosz légitársaság gépei

A kiterjedt szibériai hálózattal rendelkező Utair orosz légitársaság helikoptereinek egyharmada a földre kényszerülhet az alkatrészek beszerzési nehézségei miatt. A helikopter flotta vegyes összetételű, orosz és külföldi gyártású, de a hajtóművek mind külföldi gyártásúak. A társaság vezérigazgatója a moszkvai légiközlekedési vásáron elmondta, hogy a Nyugat szankciói érzékenyen érintik az orosz gazdaságot.  

Forgalma a nagy nyugat-szibériai olajmezők és bányászati ​​területek felé irányul.

Az Utair a negyedik legnagyobb orosz légitársaság. Több mint 200 repülőgéppel és helikopterrel rendelkezik, menetrendszerinti belföldi és néhány nemzetközi személyszállítást, menetrendszerinti helikopterszolgáltatást, kiterjedt charterjáratokat üzemeltet repülőgépekkel és helikopterekkel. Forgalma a nagy nyugat-szibériai olajmezők és bányászati ​​területek felé irányul.

Küszködnek a légitársaságok

Az orosz tisztviselők ragaszkodnak ahhoz, hogy a nemzetközi szankciók nem akadályozzák az orosz légitársaságok repüléseit, bár a repülőgép felszerelések nagy részének Oroszországba történő behozatala szinte teljes egészében leállt, és a külföldi repülőgép alkatrészek készletei is elapadtak. “Meggyőződésem, hogy nem lett veszélyesebb a repülés” – mondta Alekszandr Neradko, az Orosz Légiközlekedési Ügynökség vezetője egy interjúban.

Az adatok azonban mást mutatnak. Az orosz légitársaságok mind küszködnek a szankciók miatt, gyakorlatilag elszigetelődtek. Az ukrajnai háború előtt az orosz légitársaságok több mint 800 repülőgépet üzemeltettek, amiknek szinte mindegyikét nyugati gyártók gyártották. Az Aeroflot 2019-ben több mint 120 millió utast szállított, ennek több mint fele nemzetközi járatokon utazott. Azóta ezeket a nyugati szankciók miatt törölni kellett. A szankciók között szerepel többek között az Európai Unió feletti teljes repülési tilalom, amerikai vagy európai repülőgépek vásárlása, valamint az utasszállító repülőgépek repüléséhez szükséges alkatrészekhez való hozzáférés.

A légitársaságok kannibalizálnak

A Komersant című újság szerint 2022-ben legalább kilenc orosz légitársaság leállította a repülést. A teljes leállás elkerülése érdekében az orosz légitársaságok kannibalizálnak, ami azt jelenti, hogy a szerelők szétszedhetik a repülőgépeket alkatrészekért. Ez igaz az Aurora távol-keleti regionális légitársaság által használt kisméretű kanadai DHC-6 turbópropelleres gépektől az Aeroflot gépekig, amik Airbusok, Boeingek, Tupoljevek és Irkutok. Egy novemberi beszámoló szerint az Aeroflot 25 gépet szerelt le alkatrészre. Az orosz kormány decemberben kormányrendelettel legalizálta a kannibalizálást.

“A kannibalizmust valójában már régóta használják, de kényszerűségből és nem rendszerszintűen. A mi helyzetünkben pedig ez lesz az egyetlen módja annak, hogy valahogy pótoljuk a hiányzó alkatrészeket – mondta egy szakember. – E gyakorlat nyilvánvaló hátránya, hogy a kannibalizálás a flotta csökkenéséhez vezet. Senki sem tagadhatja, hogy ez csak átmenetileg oldja meg a pótalkatrészek hiányának problémáját.”

A hazai, orosz repülőgépgyártók az alkatrészhiány miatt változtatnak a karbantartási előírásokon. A légiközlekedési szakportál decemberben arról számolt be, hogy a repülőgép-hajtóműveket gyártó állami cég azt javasolta, hogy a SuperJet 100-as repülőgépeken a piszkos üzemanyagszűrőket lecserélésük helyett fékfolyadékkal tisztítsák meg.

Kiemelt prioritás

Az orosz közlekedési minisztérium 2022. február 24-e után röviddel tette közzé a hazai légitársaságok fejlesztésének nyolcéves tervét, amiben kiemelt prioritása van a pótalkatrészek és karbantartási kellékek beszerzésének.

Alig három hónappal később a kormány új szabályozása kibővítette a légitársaságok pótalkatrész használati lehetőségeit. Korábban a fuvarozók csak az európai, kanadai vagy amerikai hatóságok által biztosított dokumentációval rendelkező alkatrészeket használhatták, ezen könnyített az új szabály. Júliusban Oroszország szándéknyilatkozatot írt alá repülőgép-alkatrészek vásárlásáról az évek óta nyugati szankciók alatt álló Iránból.

Az Aeroflot 25 gépet szerelt le alkatrészre.

A légiközlekedési hatóságok még kétségbeesettebb lépést tettek, engedélyezték a nem eredeti alkatrészeket, és azon eredeti alkatrészeket, amiknek dokumentumai harmadik országból, köztük Iránból származnak.

Roman Gusarov, az  Avia.ru főszerkesztője szerint az orosz légiflották improvizált karbantartási rendszerének egyik problémája a hamis alkatrészek veszélye.

“Ha tartalék alkatrészeket használnak, de erőforrásokkal és ellenőrizhető előzményekkel, az nem nagy baj – mondta. – De amikor olyan alkatrészek érkeznek, amelyekről a repülőgépgyártó soha nem hallott, amelyeket nem hagyott jóvá, és amelyeket egy Teherán melletti műhelyben gyártottak, akkor súlyos technikai kockázatok merülhetnek fel.”

Oroszország hatalmas területét nézve, a repülővel való utazás továbbra is az egyetlen gazdaságos és praktikus módja a városok és régiók közötti nagy távolságok megtételének. Az országnak kiterjedt ugyan a vasúthálózata, de ez sokak számára nem valós alternatíva. Például a szibériai Irkutszk városából Moszkváig a vonatút négy napig tart.

Forrás: RSE, Jutarnji list