Sportrepülőtérré tennék Tito egykori katonai csodáját
A Bihać melletti Plješavica-hegy mélyén található az egykor legjobban felszerelt jugoszláv katonai repülőtér, a Željava. A maga korában Európa három legmodernebb katonai repülőtereinek egyike volt. Egyes adatok szerint négymilliárd dollárt fektettek be Tito katonai csodájának megépítésébe. Ez szolgált biztosítékul az akkori Szovjetunió esetleges támadásai ellen.
A jugoszláv néphadsereg 1992. május 17-én 56 tonna robbanóanyaggal megsemmisítette, használhatatlanná vált, az idő pusztítása pedig teljesen lerombolta a belsejét. 2011-ben Una-Sana kanton miniszterelnöke, Hamdi Lipovač bejelentett egy elképzelést, hogy egy korszerű cargo repülőtér épüljön. A beruházás költsége és a megtérülés esetlegessége miatt a projekt nem valósult meg.
Úgy tűnik azonban, hogy a három évtizedes alvás után Željava ébredezik a határ mindkét oldalán. A horvát oldalon szeptemberben Street Race futamot rendeznek 1500 lóerő feletti autókkal, a boszniai oldalon felújítják a pályát, hogy a repülőtér a kisrepülőgépek, vitorlázógépek fogadására legyen alkalmas.
Három éve megalakult a Željava Aero Club azzal a céllal, hogy a Plješevica lábánál lévő egykori katonai repülőtér területén újra repülős élet legyen. A helyszín vonzó és alkalmas vitorlázórepülésre, sok sportpilóta hallott már erről a helyről, és érdeklődik a lehetőségekről.
„A Željava repülőtérhez kapcsolódó misztikum kulcsfontosságú tényező, ami vonzza a repülés szerelmeseit, hogy jöjjenek el ide, és próbálják ki magukat a Bihać feletti repülésben. Az elindított projektet “Airraft”-nak neveztük el. Az a célunk, hogy a repülés szerelmesei saját gépükkel érkezzenek Željavára, látogassák meg az egykori katonai repülőtér komplexumát, szálljanak meg a város valamelyik szállodájában, töltsék a következő napokat az Una Nemzeti Park bejárásával, raftingolással az Una folyón” – mondja Dževad Mešić, az Željava Aero Club elnöke.
A klub ajánlatot kapott Szarajevóból egy olyan autóverseny megszervezésére, mint a horvát oldalon.
„Felhívtak, hogy csináljuk ugyanezt a boszniai oldalon. Szervezzünk Street Race-t, azaz gyorsulást és driftet, de ezt mi nem tehetjük meg, mert Željaván nincs az egész terület teljesen aknamentesítve. Sokan szeretnének koncerteket, kiállításokat, különféle sport-, szabadidős és kulturális rendezvényeket szervezni, de a leszállópálya körüli terep aknamentesítésére mindenkinek várnia kell” – mondta Capt. Hamdija Mešić, az Aero Club tagja.
A háború vége óta kiváncsi érdeklődők jönnek Željavába, hogy megnézzék, mi maradt meg az egykori jugoszláv katonai csodából. A látogatókat Mirsad Fazlić, a légierő ezredese, az Aero Club tagja, egykori MiG-21-es pilóta kalauzolja. Elmeséli, hogy annak idején a pilóták repülésének feltétele volt a katonai titkok megőrzése, ezért a közvélemény korábban semmit sem tudott erről a katonai létesítményről.
Ő repült Željaván, bemutatja az embereknek a rendszer működését, a 117. repülő vadászezred és a 352. felderítő repülő egység munkáját.
„Katonai szempontból Bihać kivételes hely volt, mert a Plješevica-hegy természetes védelmet nyújt a nyugatról érkező radarmegfigyelések ellen” – magyarázza.
Az Aero Club kezdeményezését, terveit anyagilag is támogatja a kanton gazdasági minisztériuma. A segítségükkel újították fel a pályát és most arra várnak, hogy Bosznia-Hercegovina Aknamentesítő Központja befejezze a pálya körüli terület aknamentesítését 50 méter szélességben, ami feltétele annak, hogy a Polgári Repülési Igazgatóság (BHDCA) kijöjjön és egyáltalán megfontolja a leszállópálya bejegyzését.
Az egykori Željava katonai repülőtér helyén nagy lehetőségek rejlenek abban, hogy turisztikai látványossággá váljanak, és az Aero Club, a helyi hatóságok, idegenforgalmi szakemberek készek mindent megtenni ennek érdekében.
fotó: facebook Aero Club