Bosznia-Hercegovina,  EX-YU,  Repülős

A szarajevói repülőtér és a XIV. téli olimpia

A szarajevói téli olimpiára érkező sportolók, vendégek fogadása, elhelyezése hatalmas feladatot rótt a szervezőkre. Az nyilvánvaló volt, hogy a repülőtér meglévő kapacitása képtelen lesz ellátni a játékokra érkező forgalmat, ezért megindult a vita, hogy a meglévőt kell-e bővíteni, vagy új helyre, Sokolacba áthelyezni az egészet. Annyira az utolsó pillanatban döntöttek a bővítésről, hogy a repülőtéri munkák az olimpiához kapcsolódó többi projekthez képest legutoljára, csupán egy évvel a megnyitó előtt kezdődtek el.

A repülőtér bővítése

Ez alatt az idő alatt elkészült a 2600 méterre hosszabbított pálya, párhuzamos gurulóutakat építettek, műszeres leszállító rendszert telepítettek, új utasterminál és torony épült.  Az új repülőtér 1984. januárban nyílt meg, felszereltségével akkor a világ legmodernebb repülőterei közé tartozott.     

Megépült az új utasterminál

A szervezőknek az időjárás kiszámíthatatlansága okozta a legnagyobb fejtörést, ami a téli hónapokban a hatalmas hegyek között fekvő szarajevói repülőtéren nem volt ritka. A fejfájást súlyosbította, hogy néhány nappal a játékok megnyitása előtt egy hóvihar lehetetlenné tette a legfontosabb jugoszláviai repülőterek működését. Dubrovnik, Split, Mostar, Zágráb és Belgrád volt az alternatív repülőtér arra az esetre, ha a szarajevóit bármilyen okból be kell zárni. Szerencsére azonban, ahogy a havazás is megindult február 7-én éjszaka, az időjárás is alkalmassá vált a repülőgépek fogadására.

Óriásgépek érkezése

Február 5. és február 20. között összesen 630 repülőgép szállt le vagy fel, 581 charter, 49 menetrendszerinti járat. Egyes napokon 50 és 70 között volt a repülőgépmozgás. Jelentős nap volt január 31-e, amikor először szállt le a JAT DC-10-es repülőgépe Szarajevóban 280 utassal a fedélzetén. A járat Torontóból érkezett. A jugoszláv légitársaság a játékok ideje alatt hét charter járatot üzemeltetett DC-10-es típussal az Egyesült Államokból.

A repülőtéri kiszolgáló csapat munkáját belgrádi és zágrábi kollégák is segítették. Szükség is volt rájuk, hiszen a játékok kezdete előtti időszakban a repülőtér legfeljebb napi 32 repülőgépet kezelt, az olimpiai két hetében pedig nem volt ritka egyidőben két DC-8-as charter érkezése Kanadából a JAT New-York-i DC-10-es járata mellett.

Az olimpiai hivatalos fuvarozója

Az olimpia hivatalos fuvarozója a jugoszláv légitársaság volt. A belgrádi kiképző központ szimulátorában kifejezetten a rossz látási viszonyok közötti leszállásra tréningezték a személyzeteket. Ezeken a szimulátor gyakorlásokon a légitársaság DC-9-es, DC-10-es és Boeing 737-es típusának kijelölt személyzetei vettek részt.

A játékok idejére minden nemzetközi járatot teljesítő DC-9-es és B727-es repülőgépen bevezették az Adria osztályt, az utasoknak a szarajevói repülőtérre és onnan történő szállítására harminc vadonatúj JAT “Sanos 15” buszt küldtek Belgrádból.

Belgrádból naponta két járat közlekedett Szarajevóba, egy Cessna 340-es pedig a repülőtéren állomásozott légitaxi szolgáltatására. A JAT emellett teljesített egy egyedülálló olimpiai repülést is. Egy Boeing 727-ese vitte az olimpiai lángot Athénból Dubrovnikba.

A hivatalos nemzetközi fuvarozó

Az olimpia hivatalos nemzetközi fuvarozója, a Pan Am napi járatokat üzemeltetett New York-Frankfurt-Szarajevó útvonalon. Minden este egy Pan Am Boeing 747-es indult JFK-ről Frankfurtba, ahonnan ugyancsak a Pan Am Boeing 737-200-as gépei vitték tovább az utasokat az olimpiai városba. A Pan Amnak három charter járata is közlekedett az Egyesült Államokból. A Lockheed L-1011 Tristar Clipper típusú repülőgép először szállt le jugoszláviai repülőtéren.

Pan Am Lockheed L-1011 Tristar Clipper

Az amerikai légitársaság összesen 1700 utast szállított Szarajevóba és 1900 utast Szarajevóból. Jegyirodát nyitott a Holiday Inn szállodában, és műszaki bázist működtetett a repülőtéren.

A repülőtér remekül teljesített az olimpia utolsó három napján, hiszen minden utas, aki a játékok kezdete előtti napokban érkezett, szó szerint három nap alatt hagyta el a várost. A játékok utolsó napján több mint 220 tonna poggyászt és mintegy 14 000 utast kezeltek. A járatok késés nélkül indultak.

Hírességek, világsztárok érkezése

Az olimpia idején 46 710 utas érkezett légi úton Szarajevóba, emellett számos hivatalos résztvevő, látogató és néző menetrendszerinti járatokkal repült Zágrábba és Belgrádba, ahonnan a JAT belföldi járataival érkezett meg.

Jugoszlávia teljes légiközlekedési ágazata, a szarajevói repülőtér, a JAT kiváló minősítést kapott az olimpiával kapcsolatos összes művelet eredményes lebonyolításáért.

forrás: ex-yu aviation