Állami támogatást kap a Croatia Airlines
Súlyos helyzetbe került a horvát nemzeti légitársaság, a Croatia Airlines. A cég az elmúlt években többször is a szakadék közelében járt, és annak ellenére, hogy többezer járatot üzemeltetett és többmillió utast szállított, hosszú ideje csak állami támogatással tudja a veszteségeket áthidalni és egyáltalán a piacon maradni.
A kormány 2020 őszén, a társaság kérése, egy jelentős, 600 millió kunás (körülbelül 80 millió euró) pénzügyi injekcióról döntött. 350 millió kunát (46 millió euró) a társaság feltőkésítésére, 250 millió kunát (33 millió euró) hitelként a gazdasági tevékenység fenntartására a világjárvány alatt és után, a likviditás megőrzésére.
A koronavírus járvány idején több légitársaság csődjét is végig kellett nézni, a horvát légiközlekedési vállalatnál jóval erősebb és nagyobb társaságok is pénzügyi támogatásra szorulnak. Ausztria 450 millió eurós támogatást jelentett be az Austrian Airlines megmentésére, Franciaország 14 milliárd eurót tervez elkülöníteni az Air France és a légiközlekedési ágazat megtartására, Németország pedig 9 milliárd eurót a Lufthansa megmentésére.
A Croatia Airlines forgalma a járványhelyzet következtében drasztikusan, 65-90 százalékkal csökkent 2019-hez képest. 2020-ban 11 491 járattal kevesebbet regisztráltak (mínusz 54 százalék), az utasszám 70 százalékkal volt kevesebb 2019 azonos időszakához képest. Áprilistól októberig a bevételek több mint 70 százalékkal csökkentek, 2020 első kilenc hónapjában 222,4 millió kuna (30 millió euró) működési veszteséget realizáltak. Ez 195,1 millió kuna (26 millió euró) növekedés 2019 azonos időszakához képest.
2021-ben az egészségügyi válság csillapodása és az utasforgalomra meglévő korlátozások feloldása esetén a vállalat kész fokozatosan növelni a kapacitást és a repüléseket a belföldi és nemzetközi forgalomban.
A Croatia Airlines teljesen állami tulajdonú vállalat, stratégiai szerepet játszik Horvátország közlekedési infrastruktúrájában, szerepe a válság alatt is jelentős volt. A járvány kezdetén a légitársaság járatai vitték haza a világ különböző pontjain rekedt horvát állampolgárokat és kivették részüket a védőeszközök szállításából, ugyanakkor csak állami pénzügyi támogatással tud talpon maradni, működését nem a piac szabályozza.
Vannak gazdasági szakemberek, akik nincsenek meggyőződve arról, hogy ilyen áron Horvátországnak meg kell-e tartania egy ilyen vállalatot, ha igen, akkor hogyan kell úgy finanszírozni, hogy a pénzt ne lopják el, hogy az ne legyen a korrupció eszköze. Még várat magára egy olyan elemzés, ami megmutatja, hogy mi lenne a hozadéka és mi a vesztesége a légitársaság bezárásának. Büszkék rá, hogy van egy nemzeti légitársaságuk, de a számok azt mutatják, hogy mint társaság, így nem működhet. Mindig mínuszban van, léte az államtól függ, minden kérdésben, gazdaságiban is a politika dönt. A Croatia Airlines soha nem nőtt annyira, hogy önmagát tudja finanszírozni.
„Horvátország turisztikai ország, de még soha nem kaptunk tanulmányt arról, hogy a Croatia Airlines, mint légitársaság, mennyiben járul hozzá az idegenforgalomhoz, és mit jelentene a turizmusra nézve, ha nem lenne” – mondta Ljubo Jurčić gazdasági elemző.
A Croatia Airlines flottája tizenkét repülőgépből áll – hat Airbus 319/320 és hat Dash 8-Q400. A vállalatnak 990 főállású alkalmazottja van.
fotók: croatiaairlines.com