Repülős,  Szerbia

Hat hamis bombafenyegetés az Air Serbia járatain

Nehéz napjai vannak az Air Serbiának. Egy hét alatt hat járatára érkezett bombafenyegetés, szerdán két járatra is. Egy közös van bennük, ezek Belgrád-Moszkva járatok. A fenyegetések szerencsére mind hamisnak bizonyultak.

Az Európai Unió az orosz-ukrán háború miatt megtiltotta a légiforgalmat az orosz légitársaságoknak és repülőgépeknek. Válaszlépésként Oroszország 36 ország légitársaságai előtt zárta le légterét, az Európai Unió mind a 27 tagállama előtt. Az Európa Tanácsnak nincs eszköze, hogy késleltesse Szerbiát a szankciók bevezetésével, így a szerb légitársaság Európában egyedüliként fenntartja, sőt az Aeroflottól átvéve annak slotjait, jelentősen – heti nyolcról tizenötre – emelte járatai számát.

A járatok teltházzal üzemelnek, márciusra már szinte nem lehet jegyet kapni, egy-egy napra vehető még 1300-1800 euróért egyirányba.  

A brit Guardian azt írja, hogy a gazdag oroszok Szerbiát használják fel arra, hogy “a hátsó ajtón keresztül” bejussanak Európába, és megkerüljék az egész Európai Unióban érvényes, Oroszországból induló és Oroszországba tartó járatok tilalmát. Az Air Serbia gépei szabadon közlekedhetnek az európai légtérben, biztosítva az „egyetlen európai légi folyosót, ami nyitva maradt Oroszország számára”. A Guardian szerint a Szerbiába érkező oroszok főként Ciprusra, Franciaországba, Svájcba és Olaszországba utaznak tovább, de úticéljuk Nagy-Britannia, Szlovénia, Ausztria, Németország és Spanyolország is. Általában ezek járatok is tele vannak.

Ugyanakkor az Air Serbia hírneve óriási károkat szenved. A közösségi oldalakon nagy visszhangja van az oroszországi járatoknak, és megszámlálhatatlan negatív vélemény érkezik. Emina Dzepar, Ukrajna külügyminiszter-helyettese azt írta, hogy az Air Serbia a moszkvai járataival „véres pénzt” keres. Ugyanezt írja sok kommentelő az Air Serbia facebook oldalán is:

„Tettetekkel az Oroszország és Ukrajna közötti háborút támogatjátok. Térjetek magatokhoz!  Ezt a pénzt ukrán gyerekek vérével keresitek.”

„Amíg folytatjátok az Oroszország felé tartó járatokat, addig az orosz agressziót és a rasszista hadsereget támogatjátok, ami minden nap civileket és gyerekeket öl! Hagyjátok abba a háborús nyerészkedést!!!!”

Az erkölcsi kár mellett a kereskedelmi károk és nehézségek sem mellékesek. Napi fenyegetések mellett nem lehet biztonságosan üzemelni. A bombafenyegetett repülőgépeket vissza kell fordítani, újra ellenőrizni. A nagy kockázat miatt a biztosítótársaságok megemelik a biztosítási díjat, jelentősen változhat a code share légitársaságok további hozzáállása is.

Az Air Serbia most profitál ugyan az oroszországi járatokból, de ez egészen addig tart, amíg a társaságnál nem jelentkeznek pénzügyi jellegű problémák, amihez valahonnan hitelt kell felvenni, vagy más pénzügyi tranzakciót kell végrehajtani, és akkor szembesülnek majd pénzügyi szankciókkal.

„A jelenlegi pénzügyi rendszer nagyon szigorú szankciók alatt áll, és mindazokat érinti, akik a szankciók megszegésével szeretnének keresni. Nem lehet következmények nélkül kibújni a szankciók alól, különösen Európában. Ez így nem fog működni” – mondta a Szabad Európa rádiónak Vladimir Gligorov, a Bécsi Nemzetközi Gazdasági Tanulmányok Intézetének tudományos munkatársa.

Aleksandar Vučić szerb államfő néhány napja bejelentette, hogy a légitársaság a jelentős nyomás miatt március 21-től visszatér a korábbi üzemeléshez. A heti 15 helyett újra 8 járat fog közlekedni, ahogy a háború előtt.

Az Avijatika szakújságírója szerint nemcsak a fenyegetések és az elítélő kommentek az oka, hogy visszatérnek a korábbi menetrendhez.

„A helyzet rossz, és nem hiszem, hogy a járatok visszaállításával minden a régi lesz.”

forrás: Slobodna Europa Radio, politika.rs