EX-YU,  Repülős,  Szerbia

Hogyan tovább Air Serbia?

A szerb kormány megvásárolta az Air Serbia – Etihad Airways közös vállalatból az Emirátus-beli stratégiai partner légitársaságnak még meglévő 16,42 százalékos részesedését. Ezzel az idén tízéves szerb nemzeti légitársaság száz százalékban állami tulajdon lett. Siniša Mali pénzügyminiszter facebook bejegyzése szerint a közös vállalatból való kiválás az Etihad üzleti döntése volt.

Az Air Serbia létrejötte

2013. augusztus 1-jén jelentették be, hogy létrejött az Etihad Airways és a JAT Airways közötti stratégiai partnerség, az arab légitársaság a JAT Airways részvények 49 százalékának tulajdonosa lett. Bejelentették, hogy az Etihad is és a szerb kormány is 40-40 millió dollárt fektet be az új légitársaságba, és egyenként legfeljebb 60 millió dolláros forrást biztosít. Megalakult a közös társaság Air Serbia néven.

Az Air Serbia első repülőgépének ünnepélyes átadása 2013. november 1-jén

Hogy a szerb nemzeti légitársaság az elmúlt tíz évben valójában mennyibe került az adófizetőknek, azt csak megbecsülni lehet. Az Air Serbia üzleti titoknak nyilvánította az alapító dokumentumokat, a megállapodás legfontosabb részei ma sem ismertek. Aleksandar Vučić elnök egyik választási ígérete volt a 2014 márciusi parlamenti választások előtt az adatok közzététele, de nem történt meg.

Számolatlan pénzügyi támogatás

Az állami költségvetésből kilenc év alatt 63,8 milliárd dinárt, jelenlegi árfolyamon számolva 543 millió eurót fizettek ki a légitársaságnak – írta meg a Forbes Serbia. Számítás szerint mintegy 22 milliárd dinárt (187,3 millió eurót) tett ki az örökölt adósság, aminek fedezetét az állam vállalta azért, hogy az Etihad Airways légitársaság stratégiai partnerré váljon. Az adósságot az állam 2014-ben visszafizette a megszűnt JAT-cég hitelezőinek.

Air Serbia – Etihad Airways

A légitársaság ezen kívül is többször kapott pénzbeli támogatást: 2014-ben, 2015-ben és 2016-ban 14,4 milliárd dinárt (122,6 millió eurót) fizettek ki, 2017-ben 1,4 milliárd dinárt (12 millió eurót) kaptak a Turisztikai Minisztériumtól.

Kétszeri feltőkésítés

A járvány kitörése és a légiforgalom gyakorlati felfüggesztése után a szerb állam két lépésben feltőkésítette az Air Serbiat. Először 2020 decemberében 11,5 milliárd dinárral (97,9 millió euróval). Ezzel Szerbia részesedése 51 százalékról 82 százalékra nőtt a közös cégben.

Másodszor 2022 őszén, amikor az állam 1,8 milliárd dinárral (15,3 millió euró) emelte meg a vegyesvállalat alaptőkéjét, és növelte ezzel tulajdoni hányadát 83,6 százalékra.

Pontosították azt is, hogy a járvány éveiben, 2020-ban és 2021-ben az Air Serbia a feltőkésítéssel megszerzett pénzen kívül 7,7 milliárd dinár (65,6 millió euró) támogatást is kapott a költségvetésből.

A hivatalos pénzügyi adatok azt mutatják, hogy az Air Serbia nyereséges. 2022-ben 21,5 millió eurós nyereségről számoltak be. A belgrádi Közgazdaságtudományi Egyetem professzora szerint a kérdés az, hogy ezt hogyan sikerült elérni:

A nagy kérdőjel az, hogy üzleti haszonról van-e szó, vagy a szerb kormány által átutalt támogatásokról” – mondta Ljubodrag Savić.

Hogyan tovább?

Az Air Serbia és az Etihad Airways szétválását egyik fél sem kommentálta. Nem tudni azt sem, hogy az egyedül maradt szerb légitársaság keres-e újabb stratégiai partnert. Egyről Aleksandar Vučić márciusban már tett említést, amikor dohai látogatása során lehetséges partnerként említette Katart, nevezetesen a Qatar Airwayst. Akkor azt mondta, hogy beszélt erről a katari emírrel. Hogy valóban partner lesz-e, arról semmilyen információ nincs.

Jelenleg a Air Serbia önállóan működik tovább.

 „Egy csődben lévő céget a régió olyan vezető légitársaságává változtattunk, ami immár négy kontinens számos országba repül. Példája lettünk annak, hogyan lehet egy sikeres légitársaságon keresztül hozzájárulni az ország gazdasági fejlődéséhez” –mondta Siniša Mali pénzügyminiszter.

Az Air Serbia flottája 27 repülőgép: 10 db Airbus A319-100, 5 db Airbus A320-200, 2 db Airbus A330-200, 7 db ATR72-600, 1 db Embraer 190 és 2 db Embraer 195. Tizennégy repülőgépre van megrendelése: 9 db Airbusra, 3 db ATR72-600-ra és 2 db Embraer 195-re.

Az Air Serbia flottája 27 repülőgép

A társaság a belgrádi Nikola Tesla repülőtérről 35 ország 78 városába, Niš Nagy Sándor repülőtérről 6 ország 7 városába, a Morava repülőtérről 3 ország 3 városába üzemel. A belgrádi nemzetközi repülőtér 2023-ban eddig hétmillió utast fogadott, akiknek több mint a fele az Air Serbiával repült.

forrás: RSE, Forbes Serbia

kiemelt kép: Air Serbia