Bosznia-Hercegovina,  Egyéb,  Repülős

A szarajevói repülőtér jelentős fejlesztése

Igazi öröm nekem olvasni a szarajevói repülőtér nagyarányú fejlesztéseit. Életem egyik legszebb négy évét töltöttem a bosnyák fővárosban, a repülőtér Lacinak szinte a második otthona volt. Emlékszem a megérkezésünkkori füstös, szétlőtt, tankokkal védett repülőtérre, és emlékszem a négy évvel későbbi modern, kicsi, de barátságos, már új repülőtérre.

Új menedzsment a repülőtér élén

Az elmúlt három évben az új menedzsment megjelenésével a légikikötő óriási fejlődésen ment keresztül. Először a Közel-Keletre irányuló nagyszámú járatra koncentráltak. Mára Riyadba heti 11, Jeddahba, Kuvaitba heti 12 járat repül, a flyDubai főszezonban napi három járatot üzemeltet Dubaiba. A legtöbb járat Isztambulba közlekedik, három társaság heti 35 járattal.

A flyDubai főszezonban napi három járatot üzemeltet Dubaiba.

Megállapodtak a Wizz Airrel, a low cost légitársaság bázist és számos nyugat-európába útvonalat nyitott: Basel, Beauvais, Billund, Koppenhága, Charleroi, Köln, Dortmund, Eindhoven, Göteborg, Hamburg, Malmö, Memmingen, Osló, Saarbrucken és Trevisó. A légitársaságnak heti 42 járata volt 17 útvonalon.

2022. november 1-jén azonban hirtelen, szinte előzetes értesítés nélkül a Wizz Air kivonult Szarajevóból, bezárta a bázist és kivont két repülőgépet. Mindössze két útvonalat tartott meg, Londont és Abu Dhabit. A távozást 26 nappal előtte jelentették be, a repülőteret meglepte és váratlanul érte a döntés. Különösen azért lepődtek meg, mert az évi utaslészám 36.3 százalékát a Wizz Air fuvarozta.  

Együttműködés Szarajevó kanton és a repülőtér között

A menedzsmentnek 2020 után egy évre volt szüksége, hogy összehangolja együttműködését Szarajevó kantonnal, sikeres és nem túl költséges vonaltámogatási projektet dolgozzanak ki, hogy új, erős légitársaságokat vonzzanak Szarajevóba, akik új útvonalakat indítanak. A repülőtér és a helyi közösségek közötti együttműködéséből  mindenki profitálhat. Új légitársaságok, új útvonalak megjelenésével lényegesen több turista érkezik Szarajevóba, ami pénzt hoz a helyi közösségnek. A diaszpóra gyakrabban utazik majd Szarajevóba, ami ugyancsak pénzt hoz, de az anyaországgal való kapcsolattartást is erősíti. Szarajevóból üzletemberek utaznak, új cégek, képviseleti irodák érkeznek, ebből a helyi közösség csak profitál. Sokkal többen és többet tudnak utazni, ami minden területen előnyt jelent mindenki számára.

Visszatért a Wizz Air és mellette a Ryanair is.

A támogatási projekt eredményeként 2023-ban visszatért a Wizz Air és mellette a Ryanair is, így Szarajevó élvezheti a két nagy fuvarozó közötti verseny minden előnyét. A Wizz Air és a Ryanair minden évben számos vonalat nyit, az árak csökkennek, az utasok száma jelentősen nő. A régióban is harcolnak egymással Podgoricában, Banja Lukán, Nišben, szezonálisan Splitben és Dubrovnikban.

A Ryanair Szarajevóból a nyári menetrendi időszakban nem hivatalos információk szerint  Bergamóba, London Stanstedbe, Memmingenbe, Göteborgba és Charleroiba repül. A Wizz Air a meglévő londoni és Abu Dhabi járatai mellett Olaszországba nyit járatokat.

A LOT és a TUI nem teljesítette a támogatás elnyerésének feltételeit, ettől függetlenül a lengyel légitársaság továbbra is heti 5 alkalommal repül Szarajevóból Varsóba, a TUI pedig téli charterrel Londonból. A Norwegian túl későn, a határidő lejárta után jelentkezett, amit sokan sajnáltak, mert a skandináv járatokra nagyon nagy igény van. Ezért Szarajevó kanton újabb támogatási kört nyit, amibe a Norwegian és a SAS bevonását tervezi.

Ezek mellett az új tervek mellett természetesen továbbra is üzemel az Austrian Airlines, a Croatia, az Aegean, az Air Montenegro, az Air Serbia, az Eurowings, a LOT, a Lufthansa, a Norwegian, a Swiss Zürichbe és a TUI.

A repülőtér fejlesztése

Látványos a repülőtér fizikai fejlesztése. Megépült az új, négyszintes B terminál 19.000 négyzetméteren. A két terminálon így összesen 11 beszállító kapu, három utashíd működik. A korábbinál kétszer annyi, 24 check-in pult áll rendelkezésre. A terminál kapacitása jelenleg 2 millió utas.

A B terminál új, korszerű BHS csomagkezelő rendszerrel (Baggage Handling System) felszerelt automata csomagosztályozó gépet is kapott, ami óránként 1560 poggyászt képes szétválogatni.

A terminál kapacitása jelenleg 2 millió utas.

A terminálon számos vendéglátó, bevásárló és egyéb létesítmény működik: étterem, több bár, borozó, cukrászda, baklava bolt, pékség, ajándékbolt, ékszerbolt, gyógyszertár, bőrönd- és utazási kellékbolt, dohánybolt, ruhaüzlet, show telecom szoba, NLB bank bemutatóterem, pénzváltó, posta, masszázsszalon, relaxációs sarok, amivel még a jóval nagyobb repülőterek, mint Belgrád és Zágráb sem rendelkeznek.

Az új terminálban két új váró működik. Egy klasszikus business lounge, ahogy a régió összes repülőterén, és egy prémium business lounge az első osztályú és a VIP üzleti utasok számára. Ezzel Szarajevó az első repülőtér a régióban, ahol egy legmagasabb osztályú lounge várja a vendégeket. Indokolt is, ha figyelembe vesszük azokat az utasokat, akik a számos közel-keleti desztinációból érkeznek Szarajevóba, és akik között nagy számban vannak a business, sőt első osztályú utasok. A VIP lounge jelenleg 42 látogató befogadására alkalmas. Az adminisztratív eljárásokban és a poggyászban segítő személyi asszisztens mellett a szalon saját útlevél-ellenőrzéssel és vámkezeléssel is rendelkezik. A VIP szalonban egy 4 fős apartman is található, mely egy hosszú utazás utáni pihenésre szolgál. A VIP szalont már most is naponta használják, komoly bevételt hoz a repülőtérnek.

A termináltól nyugatra megépült a repülőtér új operatív irányítási központja, ahova átkerült a teljes adminisztráció is, így az eddigi különböző épületek helyett egy helyen összpontosul a repülőtér teljes irányítása. A repülőtér komplexumot videokamerás megfigyelő rendszer védi a jogosulatlan belépés ellen.

Szarajevó megkapta az ACA (Airport Carbon Accreditation) program 1. szintű tanúsítványát, ami egyebek mellett lehetővé teszi, hogy fejlesztési forrásokhoz jussanak. Csatlakozott az ACI-ASQ programhoz (Airport Service Quality), és befejezte az Európai Unió kutatásfejlesztési keretprogramjából finanszírozott  DANOVA programot, amivel a vak és gyengénlátó utasok közlekedését segítik.

Végül az új menedzsment radikális változtatásokat hajtott végre személyzeti fronton is. Az összes régi, esetenként még a szocialista időszak attitüdjével rendelkező igazgatót elbocsátották, és fiatalokat neveztek ki. Az összes repülőtéri szolgáltatást átalakították, csökkentették az irodák számát, és racionalizálták a működést. Rendezték a dolgozók fizetését, a repülőtéren most az átlagfizetés lényegesen magasabb, mint Bosznia-Hercegovina és Szarajevó átlaga.

További tervek

A repülőtérnek a további fejlesztésekhez területekre van szüksége. Földrajzi fekvése miatt meg kell egyeznie mind a Boszniai Szerb Köztársasággal, mind a Föderációval. A Boszniai Szerb Köztársaság irányába 90 000 négyzetméternyi területen elsősorban a kifutópálya meghosszabbításával akarnak terjeszkedni. Ez a terület egyébként már az 1974-es téli olimpiai játékokra elkészült új légikikötő tervezésekor a repülőtérhez került, csak papíron nem volt hitelesítve. Most lezárultak ezek az adminisztratív eljárások, a terület a repülőtér szerves részévé vált. A másik irányba Ilidža önkormányzata is megszavazta a kifutópálya keleti meghosszabbításához szükséges terület átadását. Ezek a megállapodások lehetővé teszik a jelenleg 2600 méter pálya meghosszabbítását legalább 3050 méterre. Ezzel Szarajevó képes lesz szélestörzsű gépek fogadására.

Ezek a megállapodások lehetővé teszik a jelenleg 2600 méter pálya meghosszabbítását.

A Föderáció kormánya és Szarajevó kanton költségvetési forrásokat biztosít a repülőtérhez vezető új négysávos út megépítéséhez, ami jelentősen közelebb hozza a repülőteret a városközponthoz, csökkenti a torlódásokat és lerövidíti az utat. Mert a jelenlegi fő érkezési irány valóban tragikus, és rettenetesen lassú az állandó forgalmi dugók miatt.  

Tervezik új hangár építését Boeing 737-es vagy Airbus A320-as típuscsalád repülőgépeinek. Erre a célra a meglévő hangártól keletre lévő telket már kisajátították. A repülőtér tárgyalásokat folytat egy olyan céggel is, amely Szarajevóban parkoltatná a gépeit, itt végezné a gépeinek karbantartását, illetve néhány charter járatot is indítana. A tervek szerint a hangáron kívül a tűzoltók számára is lenne új területet és új garázs.

Hamarosan megkezdik egy 800 kW-os naperőmű építését. Ezzel Szarajevó – Ljubljana és Belgrád mellett – az egyetlen, ahol naperőművel csökkentik a repülőtér áramköltségeit.

A repülőtér olyan rendszereken dolgozik, amik csökkentik a téli köd, szél és hó okozta zavarokat. Mivel a CAT III bevezetése szinte lehetetlen, alternatív megoldásokat keresnek.

A régió legjobban menedzselt repülőtere

Az idei évtől Szarajevó a nyári menetrendi időszakban 24 órát tart nyitva. Ez kényelmes az éjszakázó légitársaságoknak, akik a következő szezonban a Croatia, az Austrian, az Air Serbia, a Lufthansa és a Turkish lesznek, és kedvező a késő éjszaka érkező járatok utasainak is. Emellett Szarajevó alternatív repülőtér lehet Podgorica, Tivat, Dubrovnik, Split, Zágráb és Belgrád számára.

Mindezekkel a változásokkal Szarajevó egy kis repülőtérből valóban tekintélyes repülőtérré lett. Azt lehet mondani, hogy a régió legjobban menedzselt légikikötője.  

​forrás: ljudski.ba

fotó: sarajevo-airport.ba